Wednesday, September 21, 2011

petua untuk dapatkan tidur yang NYENYAK

assalamualaikum...

macam yang atie dah janjikan sebelum ni, atie nak share dengan korang petua atau tips untuk dapatkan tidur yang nyenyak.. kalau ikutkan atie senang je, korang buat kerja dr pagi sampai  malam tanpa henti, agak2 lepas isyak, korang baring la kat katin, confirm tidur.. betul tak.. itu kalau ikut atie la tapi atie baru je baca beberapa tips yg menarik tadi and atie nak bg la kat korg..

pertama sekali persekitaran tempat tidur. bilik tidur anda mestilah dalam keadaan santai, ringkas dan warna bilik juga perlu dititikberatkan.. lampu dalam bilik jugak kena sesuai.. ada orang pakai lampu pendaflor *erk, btol ke eja ni  je.. actually boleh pakai lampu tu but pastikan suis lampu berdekatan dengan katil.. tak payah susah2 nak bangun and tutup lampu.. tak pasal nanti meraba-raba nak balik ke katil balik.. kang teraba benda lain nnt, susah plak kan.. so conclusionnye, korang pasang lampu pendaflor but at the same time korang letak lampu tidur di tepi katil.. alaa, yg elegan tu.. slalu nampak kt dalam drama if dorg buat scene dalam bilik tu kn.. heeee... suhu bilik yg selesa pun penting sbb cuba kalau panas, mmg sush la nk tidur.. mcm tu jugak sebaliknye..  tak digalakkan letak televisyen, radio dlm bilik sebab semua tu boleh merangsang kegiatan otak and tingkatkn denyutan nadi korg.. and also, handphone.. tak ke mengganggu kalau tengah2 malam korang sedap2 tidur, tiba ada mesej, takpun ada orang call.. kalau yang mmg tunggu call or mesej, x pe la tp kalau yang tak tu, apa kate korang silentkan hp tu.. tp kalau atie tak la sbb atie pasang alarm kat hp..

second adalah senaman dan pemakanan. senaman yg cergas blh melancarkan darah dalam badan and akan buatkan korang senang nak tidur.. pengambilan makanan yang betul mengikut sistem piramid jugak boleh bantu korang untuk tidur and dalam masa yang sama badan korang akan sentiasa cergas.. tp senaman dengan pemakanan kena selari laa..

lastly, tilam dan katil yang selesa dan sesuai... kita kena pandai pilih tilam yg selesa dan menyokong badan kita.. setiap orang lain kan berat badannya.. so korang kena amik tahu la tilam mana yg sesuai untuk berat badan korang sendiri..

itu je petua atau tips atie untuk hari ni.. tiba2 tergerak plak tangan ni nak cr info pasal tidur nyenyak ni.. hope yg  baca ni boleh la praktikkan untuk kesihatan korang sndri.. kalau korang buat, korang akan dapat manfaat, bukannye kesusahan.. so rajin2kanlah diri.. atie pun nak buat mana yang boleh.. tak boleh pun kena bolehkan jugak.. huhu.. okbai...

kamar tulisku, coretan diriku, rentetan hidupku...
Kamar Tulisku, Coretan Diriku, Rentetan Hidupku

No comments: